در ادامه مطلب بخوانید

1-از جاذبه در حد اعلی و دافعه در حد نیاز و ضرورت استفاده نمایید از این دو حربه برای افراد مختلف ،متناسب با ظرفیت آنها استفاده نمایید 

2-همکارانتان را بیش ازهر چیزی « انسان » ببینید و «انسانیت » آنها را دریابید تا آنها خود ،کار و مسولیت را در یابند .

3- همکاران « انسان گرا »،«سلیم النفس »،«باتقوی »، کاردان و باتجربه را به مسئولیت هایی که مربوط به پست های مدیریت و به خصوص به روابط کارکنان می شود بگمارید .

4- از انتقاد سالم و  سازنده  نهراسید و فرصت های مفید و سازنده ای را برای این کار فراهم آورید .

5-ازامکانات و وسایل و دفاتر کم آرایش و کم آلایش استفاده کنید .

6-هر هفته یا حداقل هر ماه یکبار به واحدهای ،حوزه های تحت سرپرستی خود سر بزنید واز سرویس های عمومی کارکنان مثل غذاخوری ،نمازخانه ، زمین ورزشی ، دستشویی و غیره در محل کار بازدید کنید .

7-در مراسم مذهبی ،اجتماعی ،فرهنگی و ورزشی همکارانتان شرکت نمایید.

8-ازتورم نیروی انسانی جدا جلوگیری نمایید و آن را جدی بگیرید .

9-به آموزش وپرورش همکارانتان اهمیت دهید و آن را نه مقطعی وبا فاصله ،بلکه با برنامه ریزی وهمیشگی تعقیب کنید.

10-در محیط های صنعتی و تولیدی کشور ما ایجاد هم فکری یکی از وظایف دشوار مدیران است. ارتباط دیداری و شنیداری در این مورد ، شیوه ارتباطی موثرتر و موفق تری به حساب می آید .

11-ازقوانین و مقررات مربوط به حقوق و تکالیف کارکنان کاملا مطلع باشید .