وبلاگ تخصصی بهرام عباسی

پایگاه خبری،تحلیلی و علمی برای تمامی فرهیختگان

وبلاگ تخصصی بهرام عباسی

پایگاه خبری،تحلیلی و علمی برای تمامی فرهیختگان

وبلاگ تخصصی  بهرام عباسی

بسمه تعالی
سلام
به وبلاگ تخصصی بهرام عباسی خوش آمدید.
این وبلاگ به منظور ارائه اخبار و تحلیل های روز و نیز ارائه مطالب مفید علمی راه اندازی شده است.
دوستان بزرگوار در صورت تمایل به انتشار مطالب خود در این وب،لطفا مطالب خود را به آدرس ایمیل اینجانب به نشانی:bahram.abbasi55@gmail.com ارسال فرمایید تا با نام خود شما در سایت منتشر شود.
منتظر مطالب و پیشنهادهای ارزنده شما هستیم.
یاحق

  • ۰
  • ۰
بررسی سریال«پایتخت» در گفتگو با کارشناس مسایل اجتماعی:
دکتر شهرزاد افزود: خوشبختانه در این مجموعه نقش‌های افراد به خوبی نشان داده شده است و نقش آفرینی تصنعی ندارد حرف و عمل در تناقض نیست هما در نقش مادر،‌ همسر،‌ عروس و در نقش اجتماعی عضو شورای شهر به خوبی توانسته تعادل ایجاد کند او با وجودی که موقعیت اجتماعی دارد با قبل خود هیچ فرقی نکرده و تحت لوای یک خانواده می‌باشد این امتیاز خوب «پایتخت» است.
به گزارش سرویس نقد رسانه، این روزها سریال پایتخت همزمان با ایام ماه مبارک رمضان روی آنتن رفته است؛ ‌سریالی که برای اولین باردرتاریخ فیلم و سریال‌سازی کشور پا را حتی از سه گانه شدن فراتر گذاشته  و فصل چهارمی که به جرات می‌توان گفت گوی رقابت را از سریال‌های ماه رمضانی سال های گذشته ربوده و از جمله تولیدات موفق این ماه محسوب می‌شود. این مجموعه نیامده با چنان استقبالی مواجه شد که حتی پیامک‌های تشویق و تشکر و تعریف از آن به اشکال مختلف مانند ذکر صحنه‌های اخلاقی و تربیتی در فضای مجازی رونق گرفته است.

همین امر سبب شد خبرنگار پایگاه 598 در رابطه با این سریال و علل موفقیت‌های مستمر آن با خانم  دکتر بهجت السادات شهرزاد کارشناس و محقق مسایل اجتماعی به گفت‌وگو بپردازد. وی که سال‌ها به همراه همسرش که از دیپلمات‌های مشهور جمهوری اسلامی است در کشورهای ایتالیا،‌ استرالیا، مکزیک زندگی کرده و به عنوان یک جامعه شناس روابط بین مردم و فرهنگشان را به‌خصوص از منظر رسانه رصد نموده است سریال «پایتخت» را نمونه یک سریال موفق و فرهنگ ساز که برآمده از فرهنگ بومی ایرانیان است می‌داند.        ادامه مطلب

نظر شما درباره سریال تلویزیونی « پایتخت» که درشب‌های ماه مبارک رمضان پخش می‌شود چیست؟

پایتخت همان طور که مطلع هستید یک مجموعه نمایشی است. فرق فیلم با سریال در این است که سریال به سبک فیلم سینمایی بهتر می‌تواند اهدافش را طی یک دوره خاص اجرا کند و به مخاطب برساند. مجموعه «پایتخت» موفق اش به این دلیل بوده که توانسته انتقال پیام را خیلی روشن در هر قسمت داشته باشد و مسایلی را از دید هدف گذاری خود محقق کند  به نظر من این مجموعه نمایشی درهدف گذاری بسیار موفق بوده است ما نباید فکر کنیم  سریالی مثل «پایتخت»  نقش یک سخنرانی موفق فرهنگی یا مذهبی را ایفا می‌کند. این مجموعه تنها نمایش است و نمایش هم ابزار خودش را دارد با این مشخصه‌های نمایشی است که می‌تواند ارزیابی شود که چقدر در توانایی نقش‌ آفرینی فرهنگی موفق بوده است. این سریال موفقی است از جهت این‌ که خیلی نامحسوس ولی د رعین حال موثر فاکتورهای فرهنگی را تقویت یا تثبیت می کند و مورد استقبال مخاطبان قرار می‌دهد که این خیلی اهمیت دارد.

یک رسانه به‌خصوص رسانه تصویری مثل تلویزیون که جنبه عام و فراگیری هم دارد  چقدر می‌تواند در انتقال عناصر فرهنگی و یا تقویت یا تضعیف آنها  موثر باشد؟

تلویزیون  یک رسانه بسیار تاثیرگذاری است حالا چه مثبت و چه منفی به دلیل وسعت مخاطبانش و ویژگی‌های خاص مهم سمعی و بصری که تلویزیون دارد و راحت در اختیار همه قرار می‌گیرد خیلی تاثیرگذاراست و همین باعث امتیاز و برتری آن بر سایر رسانه‌ها  شده است گاهی اوقات نویسندگان و کارگردانان مسایل اجتماعی را می‌بینند اما پاسخ درستی به آن نمی‌دهند تنها به بیان مشکلات جامعه می پردازند صرف تکرار مسایل  اجتماعی چاره‌سازی نمی‌کند حتی شاید یک وقت‌هایی تکرار ماجرا ان را عمیق ترهم کند ولی سریال پایتخت بدون شعارزدگی در قالب یک مجموعه مردمی مخاطب فهم عمل می کنتد و به ترمیم مشکلات خانوادگی می پردازند؛ یعنی همان اصالت‌های روابط خانوادگی که در خانواده های ایرانی اصیل بوده است مانند وفاداری محبت و همه اینها خیلی خوب در کنارهم چیده شده و کارگردان به خوبی توانسته است از عهده ارائه بربیاید تا بدون شعارزدگی آموزنده و موثر باشد.



ما قبل از این هم سریال‌های خانوادگی داشتیم که به نوعی با نگاه فمینستی به زن یک سری بداخلاقی‌های خانوادگی را در جامعه نشر دادند آیا «پایتخت» هم دارای این المان‌های منفی درخانواده هست؟

آن مجموعه‌ها به میزانی که دید واقع گرایانه داشتند موفق بوده‌اند، ولی هرجا از واقعیت صادقانه  و علاج جویانه ارائه نشده به بن بست خوردند و بازتاب‌هایی هم داشتند، ولی سریال پایتخت  به‌خاطر این موفق بوده است که رویکرد فرهنگ مدارانه ایرانی- اسلامی  در آن است  به نظر من رمز توفیق این مجموعه نمایشی  آن است که موفق شده ارزش‌های ناب خودی را استفاده کند این نکته ظریف و ضروری است  که شاید در بیشتر سریال‌های دیگر ایرانی استفاده نشده است.

به ندرت شاهد این بودیم که ارزش‌های ناب خودی بدون کپی برداری و تقلید از شبکه‌های ماهواره‌ای در فیلم و سریال‌های پیاده شود.

خوب این یک ضعف است فیلم‌ها و سریال‌ها برای جذب مخاطب ویژگی‌های منحصر بفردی دارند  همین که سریال «پایتخت» توانسته است به تولید چهارم خود برسد و همچنان با اقبال خوبی همراه است نشان می‌دهد که درجذب با ارائه ارزش‌های ناب خودی موفق بوده است پس می‌توان فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی را در نمایش‌ها به کار برود و مخاطبان زیادی هم داشت و در عین حال هم حدود را نگه داشت.

این رعایت حدود به چه معناست؟

ببینید در اغلب اوقات وقتی یک برنامه نمایشی پرمخاطب می‌شود تصمیم می‌گیرند تا سری‌های بعدی آن را هم تولید کنند  اما در سریال‌های بعدی خیلی از مسایل دیگر رعایت نمی‌شود و به نوعی زیرپا می‌گذارند درحالی‌که عوامل ساخت سریال «پایتخت»  این کار را نکرد و توانسته حتی با مخاطب همزاد پنداری مثبت داشته باشد و همدلی کند که این وجه سریال هم خوب است.

تا چه اندازه «پایتخت» در نشان دادن جنبه‌های خانواده ایرانی موفق بوده است؟

این مجموعه نمایشی توانسته جنبه‌های مثبت یک خانواده ایرانی مسلمان را جا بیندازد و  روی آن تاکید کند روابط موفق درون خانواده یکی از نیازهای مهم جامعه امروز ماست که به خاطر فشل شدن ارتباط سالم، در خانواده‌ اسلامی و ایرانی بسیار مهم ضروری است یکی از برتری‌های این سریال خانوادگی توجه به همین مسئله است به‌ نظر من حداقل  کاری که کرده تقویت کننده‌هایی بوده که در قالب نمایش ارائه کرده است. ما آسیب‌های زیادی داریم و داشتیم که اگر خانمی مشغول تحصیل یا کار بوده روی خودش همسرش و فزندانش تاثیر منفی گذاشته است حتی خیلی جاها نظام خانواده به بحران هم کشیده شده است. سریال «پایتخت» روی این نقش کارکردی زن خانه کار می‌کند این‌که چگونه به خوبی توانسته تعدد نقش را به خوبی با هم ایفا کند بدون تاثیرات منفی بر خانواده، در سری‌های قبلی «پایتخت» هم به این نکته توجه کارشناسانه‌ای ‌شده بود زیرا کارگردان و نویسنده نیازها را شناسایی کردند و براساس آن پاسخ می‌دهند. هیچ قسمتی از مجموعه را خالی از هدف گذاری نمی بینیم درهر قسمت یک دستاورد فرهنگی داریم یا حرف تازه‌ای است و یا تثبیت مقوله‌های فرهنگی وجود دارد که نکته مثبت و قابل توجهی است.

در«پایتخت» اعضای خانواده با هم سحری می‌خورند و بعد از آن به مسجد می‌روند و اقامه نماز نشان داده می‌شود و یا این‌که روزه هستی نباید دروغ بگوی و سایر اعمال و نکات اخلاقی و دینی  آیا این‌ها شعاری نیست؟

نه اصلا شعاری نیست، بلکه یک روال عادی و طبیعی از خانواده ایرانی است که بدون گفتن حرفی یا شعاری و یا اجباری که بیننده متوجه شود اتفاقات جریان دارد که در لابه لای بافت طبیعی افراد تنبیده شده بدون این‌که تصنعی باشد همین دلنشین و موثر است. اجرای نماز و امربه معروف و نهی از منکر هم همین طور وقتی پیامی از طریق فیلم با سریالی در کل هنر منتقل می شود تمایزش با سایر امور در این است که  ممکن است  خیلی زمینه‌ای کار کند ولی تاثیرش جدی است، زیرا وقتی امربه معروف مستقیم می‌شود ارزبابی می کنیم  که گوینده  چطور شخصی است من با او مخالفت کنم یا نه ولی در قالب هنر تاثیرش ماندگارتر و موثرتر است؛ مگر اینکه  امر به معروف و نهی از منکر زمینه درستی داشته باشد  و در شرایط آداب دینی اجرا شود که ان هم بلدی و مهارت خودش را می‌طلبد ما در معرض یک تبلیغ دینی نیستیم  امروز دنیا ما را با تبلیغات متعدد بمباران می‌کند لذا باید از شیوه‌های درست استفاده کنیم و شعائر اسلامی را به تصویر بکشیم تا درونی شود و این کاری است که نمایش و یا همان هنر می‌تواند انجام دهد و تاثیر بالایی هم داشته باشد.

آیا به نظر شما برای تولید یک سریال خانوادگی نیاز به مشارکت کارشناسان جامعه شناسی و خانواده است؟

داشتن دید اجتماعی خیلی اهمیت دارد دیدی که شاید ازسوی جامعه شناسان رسمی و کلاسیک به دور باشد و درست هدایت نشود باید هنرمند  خود را ملزم بداند  تا به دیدی اجتماعی برسد محال است بدون دید درست ،‌اولید درست ایجاد شود زیرا از یک سو حرفی می زنند و از سوی دیگر چیز دیگری اتفاق می افتد هنرمند تکنیک‌هایی را می‌داند که در حرفه‌اش تخصصی است و حتما باید برخوردار از دید و نگاه اجتماعی باشد  تاتاثیرگذاری مطلوب بگذارد  این‌که چگونه اهداف فرهنگی و اجتماعی خود را با زبان و ادبیات درست ارائه بدهد و دراین راستا مجموعه‌ای را درنظر بگیرد تا موضوع را برساند.

پس با این اوصاف رسالت هنرمند برای اعتلای فرهنگی و اجتماعی جامعه سنگین است؟

بله بسیار مسئولیت خطیری به عهده دارد زیرا هم می‌تواند تاثیرگذاری مثبت و سازنده داشته باشد و هم برعکس اثرات منفی بر جامعه بگذارد و کار را بهبیراهه بکشاند و شاید توفیق «پایتخت» هم در این باشد که توانسته با نوآوری تاثیرگذاری خوبی به جا بگذارد و فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی را به تصویر بکشد؛ یعنی هنرمندانه در قالب نمایش ارزشهای مثبت را نشان بدهد.

چیزی که این روزها زیاد شاهد آن هستیم جابه‌جایی نقش‌هاست که به‌خصوص در فیلم و سریال‌ها زیاد نشان داده می‌شود  به‌ نظر شما به عنوان کارشناس اجتماعی درپایتخت این مسئله چگونه است؟

خوشبختانه در این مجموعه نقش‌های افراد به خوبی نشان داده شده است و نقش آفرینی تصنعی ندارد حرف و عمل در تناقض نیست  هما در نقش مادر،‌ همسر،‌ عروس و در نقش اجتماعی عضو شورای شهر به خوبی توانسته تعادل ایجاد کند او با وجودی که موقعیت اجتماعی دارد با قبل خود هیچ فرقی نکرده همان دید درست را دارد همه چیز هماهنگ و آن‌گونه که باید باشد است و تحت لوای یک خانواده می‌باشد این امتیاز خوب «پایتخت» است، زیرا خانواده خود یک مجموعه فرهنگی کاملی است که باید همه چیز سرجای خودش باشد.

اگر می‌خواهیم الگوسازی کنیم باید از همین جا بهره‌برداری کنیم که اگر مسئولیت اجتماعی داریم نباید وضعیت‌مان در ایفای نقش‌ها در خانواده فرقی بکند زن مظهر آرامش خانواده است و این را به خوبی نشان داده‌اند.


بعضی معتقدند تلویزیون با شبکه‌های ماهواره در رقابت است آیا «پایتخت» ظرفیت این را دارد تا به عنوان سلاح رقابتی  باشد؟

همین که مخاطبان  کانالی را انتخاب می‌کنند و برای دیدن برنامه‌ای وقت می‌گذارند نشان می‌دهد که آن برنامه توفیق جذب را داشته است که افرادی را پای خود بنشاند این مسئله حتی برای شبکه‌های داخلی هم مصداق دارد اگر شبکه‌ای می‌خواهد دیده شود باید برنامه‌های با محتوا تولید و پخش کند. امروز رسانه‌ها متعددند و فضای رقابتی بسیار جدی است اگر رسانه‌ای موفق با جذب مخاطبان نباشد خود به‌ خود از گردونه رسانه‌ای خارج و یا به حاشیه رانده می‌شود  خوشبختانه «پایتخت» دارای ظرفیت خوبی است  که درعین جذابیت عناصر فرهنگی را به تصویر می‌کشد.

آیا این سریال ارزش تداوم را دارد یا این‌که تا همین چهار سری کافی است و گفتنی‌های خود را گفته است؟

ببینید تا وقتی که پیام و پیام گیرنده است و ارائه دست انتقال پیام  وجود دارد جای کار و تداوم وجود دارد. من مطمئن هستم فرهنگ ما اینقدر غنی و سرشار نکات  زیادی است که «پایتخت» با ارائه درست دچار اشباع و دلزدگی نخواهد شد اگر به محتوا و کیفیت توجه شود موفق خواهند بود هر سری ارزش‌ها و هنجارهای ایرانی اسلامی را در قالب نمایش به مخاطبان انتقال بدهند.
منبع: پایگاه 598
  • ۹۴/۰۴/۰۷
  • bahram abbasi

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی